Hvordan håndterer vi egentlig alle vore følelser, og jo specielt de ubehagelige af slagsen?

Hvordan håndterer vi egentlig alle vore følelser, og jo specielt de ubehagelige af slagsen?

Måske har du som jeg ikke lært at være OK med hele følelses registret fra barnsben. Det kan der være mange årsager til, og oftest er det ikke et bevidst valg fra vores forældres side. De viderefører blot, hvad de har lært.

Men det kan have den konsekvens, at vi istedet for at udtrykke vore følelser (i særdeleshed de ubehagelige af slagsen), kommer til at undertrykke dem. Hvis vi mærker et strejf af f.eks. tristhed, skynder vi os at aflede os selv ved at spise, motionere, se tv, game….

Det virker blot ikke i længden. Det er som at forsøge at holde en badebold nede under vandet ved at sidde på den – umuligt, ikk?

Det går ikke at undertrykke følelser – vi bliver nødt til at lære at rumme det, der gør ondt, føles frustrerende, angstfyldt, pisse irriterende osv. Også selv om det er svært, når det er uvant, og vi bliver bange for følelsen.

Modsat skal vi heller ikke dvæle ved vore følelser. Det fungerer faktisk heller ikke, for så bliver det for tungt for os. Så det er en hårdfin balance vi skal lære at finde frem til. For mig har det været den største læring i forbindelse med mit stress nedbrud – at lære at rumme alle typer af følelser, og jeg er endnu ikke udlært, men jeg er kommet langt.

En af de vigtigste læringspunkter er at opdage, hvad du siger til dig selv og gør, når en i dit univers negativ følelse dukker op. Byder du den velkommen – dvs rummer den – eller skynder du dig at adsprede dig selv, så du ikke mærker den. Det sidste går ikke. Vi må lærer kort at konstatere, at vi er kede af det, triste, bange, og så først derefter er det brugbarrt at fokusere på noget andet. Det bevirker, at du ikke undertrykker en følelse.

Prøv at være opmærksom på, hvad du siger til dig selv, når de uacceptable følelser dukker op. Det hjælper meget at øve sig på at sige; “Du må gerne være her, og jeg kan sagtens holde til at have besøg af dig“. Måske vil du opdage, at du istedet siger; “Nej, væk med dig – jeg kan ikke holde til at være ked af det”. 

Kan du se forskellen? Den gør en verden til forskel i dit forsøg på at rumme alle følelser at tale venligt til dig selv.

Vil du forbedre dig, så øv dig sammen med mig, så vi bliver mere tolerante over for os selv og de følelser, der dukker op.

Hvem er jeg?

Jeg har gennemført mere end 5.000 samtaler, og er uddannet Integrative Coach Professional ved The Ford Institute for Integrative coaching (FIIC), Debbie Ford USA (2007-2009). Derudover er jeg certificeret coach fra Manning Inspire (2004) samt stresscoach ved Bjarne Toftegård (2006) og NLP practitioner (2004).

Tidligere indlæg

Køb bogen: "Ramt af stress"

Referencer

Fra mig til dig - helt gratis

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Modtag gratis redskaber, tips og gode råd til håndtering af din stress. 

+ 1 kapitel af bogen “Ramt af Stress” – en guide til stressramte.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her, som udelukkende inspirerer dig til bedre trivsel.

Du kan altid afmelde dig igen