Hvorfor bliver jeg stresset under krisen, mens kollegaen går fri?

Hvorfor bliver jeg stresset under krisen, mens kollegaen går fri?

Vi spejler os i hinanden, og vi vil helst kunne genkende det, vi ser hos naboen, i os selv. Derfor slår det os hårdt, når vi falder ved siden af. Selvfølgelig Ikke på de gode sider, men på vores skyggesider….dvs de sider vi betragter som negative, måske svaghed, utryghed, sårbarhed og udmattelse.

Vi kan føle os forkerte, hvis vi i corona tiden bliver belastet, mens vi ser, ”alle” andre har en ”fest”. De hygger sig i rollen som lærer, bager kager, får lært at strikke og meditere, kommer i form og få ryddet op og smidt ud som gjaldt det livet.

Og her sidder du og føler dig modløs, anspændt og ønsker bare din normale hverdag retur. Hvorfor kan jeg ikke også have en fest?

Der er to centrale faktorer, der er i spil:

  • Dine tidligere erfaringer og de deraf affødte livsstrategier
  • Dine nuværende livsomstændigheder

Disse faktorer er aldrig ens hos os mennesker, og derfor kan vi ikke forlange, at vi reagerer ens på den nuværende krise. Det er umuligt.

Overvej, hvordan du tidligere har oplevet forandringer, specielt i barndommen? Betød ændringer ubehag og utryghed, eller var det glædesfyldt og spændende? Disse tidligere erfaringer danner grundlag for din nuværende måde at opfatte forandringer på, og derved dit valg af strategier til at imødegå dem. En forandring nu vækker de samme følelser som i barndommen, så måske går dit system per automatik i alarm beredskab, fordi det er den viden dit system har lært sig, når kriser og ændringer banker på.

Det gælder om at huske sig selv på, at det har været en overlevelses strategi, der har tjent dig godt, men som måske er udateret i den nuværende situation. Så gælder det om at tale til til dig selv ift din følelsesmæssig reaktion med din rationelle hjerne. Øv dig i at forholde dig objektiv til situationen. Hvad er der på spil for mig, er det virkelig på spil eller er det blot en auto reaktion? Hvad er jeg bange for? Hvad tror jeg, der kan ske? Få dine bekymringer ud af hovedet og nedskriv eller snak med andre om dem. På den måde kan du få andres modspil og ikke mindst bliver du selv opmærksom på. hvad du har gang i.

Vær samtidig også bevidst om, at vi I vores normale hverdag tilbringer det meste af tiden i vores trygge, velkendte comfortzone, men netop corona krisen ændrer dette. F.eks. Ingen alenetid, nye arbejdsopgaver og ændrede metoder, håndtering af lærerrollen og manglende stimulation fra andre end familien. Altså befinder du dig ikke så ofte i comfortzonen, men mere i udviklingszonen, og det kræver rigtig meget mental energi.

Øvelsen går på, at være OK med at du får en reaktion på disse ændrede forhold. Og samtidig er det vigtigt, at du checker ind med dig selv, og bruger dig selv som målestok for, hvad du kan og skal holde til. De andre må have deres fest uden dig. Du skal nok komme tilbage i festhumør, men det sker først, når du accepterer, at du har det som du har det, og handler derefter.

Hvem er jeg?

Jeg har gennemført mere end 5.000 samtaler, og er uddannet Integrative Coach Professional ved The Ford Institute for Integrative coaching (FIIC), Debbie Ford USA (2007-2009). Derudover er jeg certificeret coach fra Manning Inspire (2004) samt stresscoach ved Bjarne Toftegård (2006) og NLP practitioner (2004).

Tidligere indlæg

Køb bogen: "Ramt af stress"

Referencer

Fra mig til dig - helt gratis

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Modtag gratis redskaber, tips og gode råd til håndtering af din stress. 

+ 1 kapitel af bogen “Ramt af Stress” – en guide til stressramte.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her, som udelukkende inspirerer dig til bedre trivsel.

Du kan altid afmelde dig igen