Forstå sammenhængen mellem frustration og stress
Frustration hos andre kan få os til at gå i en stor bue uden om dem, vi ellers normalt ynder at tale med. De emmer af vrede, larmer og er ophidset eller er passiv aggressive. Uha, at blive suget ind af deres negativitet undgår vi helst.
……Men hvis du læser videre, vil du måske overveje, om det også skal være din fremtidige reaktion.
Ofte er frustration nemlig forløberen til en belastningsreaktion. Frustrationen kan udvikle sig til en stressbelastning, hvis ikke der er mulighed for at ventilere frustrationen, blive set, lyttet til og mest af alt forstået.
Det er yderst virkningsfuldt, at frustrationen får en modtager, og allerhelst en modtager, der også kan handle på i hvert fald dele af problematikken. Det hjælper helt klart at blive mødt, meget endda, men selvfølgelig kan frustrationen også få endnu mere fat, hvis alle kan forstå en, men ingen forsøger at løse problematikken eller i hvert fald giver en god forklaring på, hvorfor intet sker.
Jeg oplever, at der faktisk ALTID er noget, der kan handles på, når det drejer sig om frustration som forløber til en stress reakton. Vi kan let låse os fast i gamle vaner, indgroede holdninger og de gængse løsningsmodeller. Men tør vi vende tingene lidt på hovedet, opdager vi nye veje, og jo allerhelst i samspil med den person, som er frustreret.
Du skal ikke blive bange for, at blive overmandet af den andens frustration. Det kan sagtens ske, og når det sker, kan du ofte ikke se nogen vej ud, da du uforvarende tager den frustreredes model af verden for pålydende. Giv dig lidt tid bagefter og indgå så igen i dialog. Der er mere ro på den frustrerede, og du har fået tid til at tænke. På den baggrund er der bedre mulighed for at se nye veje.